Leestijd: 2 min.Zoekwoordenonderzoek: Een uitgebreide zoekwoorden handleiding (2019)

Het grote geheim van goed gevonden worden in Google? zoekwoorden! Toch houden maar weinig bloggers en ondernemers zich bezig met het kiezen en gebruiken van de juiste zoekwoorden. Er hangt een heus mysterie rondom zoekwoorden, het lijkt vaak ingewikkeld en tijdrovend. Toch valt dat reuze mee. Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel want dit betekend wel dat er een heleboel zoekwoord-kansen voor het grijpen liggen. In deze blog post leg ik je uit wat zoekwoorden precies zijn, welke verschillende soorten er zijn, hoe je een gemakkelijk zoekwoorden onderzoek uitvoert en wat je vervolgens met die zoekwoorden kan doen op je website. 

 

 

SEO in 1 minuut

Kort gezegd wordt ieder resultaat in het overzicht van Google beïnvloed door 3 pijlers. Deze pijlers bepalen waar in het overzicht van Google jouw pagina vertoond wordt. Deze 3 pijlers zijn:

  1. Het zoekwoord
  2. De content op de website
  3. De betrouwbaarheid van de website

Om vertoond te worden in Google moet de content van een pagina aansluiten bij een zoekwoord waar op gezocht wordt. Om omhoog te komen in Google is het belangrijk om aan de betrouwbaarheid en relevantie van je website te werken.

 

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden, zoektermen, zoekopdrachten, keywords… wat is het nu precies?

Een zoekwoord is het woord dat iemand intypt in een zoekmachine als Google. Dit kan een enkel woord zijn maar het kan ook gaan om een combinatie van woorden (dan wordt het vaak een zoekterm genoemd). Aan de hand van dat ingetypte zoekwoord bepaald Google welke pagina’s op het web het beste aansluiten bij waar iemand naar op zoek is. Om beter gevonden te worden is het belangrijk om het zoekwoord waarmee je gevonden wilt worden, terug te laten komen op de pagina.

 

Het ideale zoekwoord

perfect zoekwoord
Het ideale zoekwoord voldoet aan 3 criteria:

    1. Mensen zoeken naar het zoekwoord (zoek volume).
    2. Je website heeft een realistische kans om vertoond te worden vergeleken met andere websites (concurrentie).
    3. Het zoekwoord sluit aan bij je bedrijf, je indentiteit en de content op de pagina.

    Punt 3 kunnen we gemakkelijk zelf achterhalen maar hoe zit dat met punt 1 en 2:

    • Zoek volume:
      Dit bepaalt de populariteit van een zoekwoord. Zoeken mensen op dit zoekwoord? En zo ja, hoe vaak? Het is namelijk zonde om je te focussen op een zoekwoord waar niet of weinig op gezocht wordt.
    • Concurrentie:
      Hoe groot is de concurrentie voor dit zoekwoord en hoe aannemelijk is het dat jouw pagina vertoond wordt bij dit zoekwoord? Wanneer er weinig concurrentie is voor een bepaald zoekwoord neemt je kans om vertoond te worden enorm toe.

    Om zoekwoorden te vinden die voldoen aan de 3 criteria gaan we aan de slag met zoekwoorden onderzoek.