Yes! Sinds vandaag kunnen de deelnemers aan mijn SEO workshop de inhoud ook online bekijken in de vorm van video’s. Enorm spannend natuurlijk want een online workshop, training, cursus of programma is er niet zomaar. Daarom heb ik Henny Hoekstra van Pluvo om wat tips gevraagd. Henny verteld je waarom je juist wel of juist niet een online training zou moeten geven.

Steeds meer ondernemers overwegen om een training online aan te bieden. Het kan namelijk een hele handige bron van passief inkomen zijn. Het scheelt je tijd en geld in vergelijking met een offline training. En je klanten kunnen altijd en overal een training volgen. Toch zijn er redenen om juist nooit te beginnen met het maken van een online training. Deze blog geeft je hopelijk handvatten om een weloverwogen keuze om wel of geen online training te maken.

 

Waarom je wel een online training moet geven

1. passief inkomen

Een van de belangrijkste redenen waarom ondernemers een online training willen aanbieden is het genereren van passief inkomen. Wanneer je eenmaal een goede online training hebt staan, heb je hier namelijk bijna geen omkijken meer naar. Terwijl je dit ‘product’ wel kunt blijven verkopen. Een online training kun je daarom ook echt zien als een extra ‘product’ dat je verkoopt. Dit zorgt voor extra inkomsten of passief inkomen: inkomsten waar je zelf weinig moeite voor hoeft te doen.

2. Blije klanten

Jouw online training kun je voor verschillende doelen inzetten. Zo kun je het dus als product gebruiken, waarbij je jouw kennis ruilt tegen geld. Maar je kan online training ook gebruiken om jouw product uit te leggen. Zodat je klanten stap voor stap leren hoe ze jouw product moeten gebruiken. 

Zie het als een vervanging voor een gebruiksaanwijzing. Gebruiksaanwijzingen zijn vaak heel saai om te lezen. Je kunt hier ook iets interactiefs van maken. Door online training te gebruiken. Zo help je jouw gebruiker stap voor stap door het proces om jouw product te leren kennen en begrijpen. 

Wat dit oplevert? Blije klanten! Het helpt hen namelijk om jouw product beter te begrijpen. Waardoor ze jouw product waarschijnlijk vaker gaan gebruiken. Zo worden je klanten loyaler én blijer. Wat weer goed voor je omzet is. 

Ook ervaren cursisten online training vaak als leuker dan offline training. Het is namelijk vaak interactiever en je kunt werken met meerdere soorten content. Dit zorgt natuurlijk ook voor blijere klanten.

3. Het bespaart je ontzettend veel tijd

Jouw tijdsinvestering in het maken van een online training zal zich waarschijnlijk heel snel terug betalen.Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van een producttraining. Een goede online training zorgt ervoor dat je klanten je minder vaak bellen met vragen. Ze weten namelijk precies hoe je product werkt wanneer je een goede training neerzet. En is je klant vergeten hoe een onderdeel precies werkt? Dan kunnen ze altijd de online training erbij pakken en teruglezen hoe het alweer zat.

Ook bespaart online training je veel tijd in vergelijking met een offline training. Je hoeft namelijk maar een keer een goede training neer te zetten. Het enige wat je nog hoeft te doen is je klanten toevoegen aan je training. Ze kunnen meteen starten zonder dat je hier veel omkijken naar hebt.

Wist je trouwens dat je met online training 40% tot 60% sneller leert in vergelijking met offline? 

 

Waarom je geen online training moet geven

 

1. Geen persoonlijk contact

Een groot nadeel aan online training is dat persoonlijk contact veel minder wordt. Waar je normaal gesproken een training of productuitleg offline doet, op een fysieke locatie, doe je dit nu online. Als ondernemer gaat dit misschien helemaal tegen je gevoel in. Omdat je denkt dat persoonlijk contact juist ontzettend belangrijk is voor klantenbinding. En dat klopt ook zeker. 

Maar een online training geven betekent niet dat persoonlijk contact helemaal wegvalt. Zo kun je kiezen voor blended training, waarbij je een deel van je training online geeft, en een deel offline. Zo hou je toch deze oh-zo-belangrijke klantbinding.

 

2. Het past niet bij je bedrijf

Het kan ook zijn dat online training gewoon totaal niet past bij jouw bedrijf. Dat jouw bedrijf bijvoorbeeld een service verleend waarbij online training compleet overbodig is. Of dat online training totaal niet bij je doelgroep past. Doe het dan niet! Online training moet het leven van jou en je klanten namelijk makkelijker maken, niet moeilijker.

 

3. Je wilt niet investeren

Laten we eerlijk zijn: een online training opzetten kost je in het begin een hoop werk. Je moet gaan bedenken wat voor training je wilt gaan geven. Wat de structuur wordt. Hoe je deze gaat verkopen. En je moet content gaan maken. Dit kost je best wat tijd. 

Ook zijn er bepaalde kosten die gepaard gaan met het maken van je training. Een platform om je training op te maken hoeft niet duur te zijn. Met Pluvo kun je bijvoorbeeld gratis starten zolang je training klein blijft. Maar misschien wil je ook video’s gebruiken in je training, wat trouwens een erg goede manier is om informatie over te brengen. Dit vergt vaak een investering: je wilt misschien wel een camera kopen, of lampen zodat de video beter belicht wordt. Een online training maken betekent dus investeren in het begin, vooral qua tijd. Wanneer je dit absoluut niet wil, moet je geen online training gaan maken.

 

Wel of geen online workshop

Een online training starten hangt dus heel erg af van jouw bedrijf en situatie. Mocht je overwegen om een online training te starten, dan kun je altijd starten met Pluvo. Pluvo is gemakkelijk in gebruik, waardoor je snel je eerste training hebt staan. Ook is Pluvo schaalbaar, waardoor je ook met een kleine groep cursisten een training kunt starten.