Je hebt hard gewerkt voor een goede positie in Google en ooit stond je trots bovenaan in de zoekresultaten. Helaas is dat veranderd, je concurrenten zijn aan de winnende hand en jij zakt langzaam weg in de zoekresultaten. Het is iedere website weleens overkomen, soms heb je het in eigen macht en soms kan je er niks aan doen, maar vaak is er een hele duidelijke reden voor. Toch zijn er veel factoren die hierin kunnen meespelen. In dit artikel vind je 22 mogelijke redenen die ervoor hebben gezorgd dat je website (weleens) is gedaald in de zoekresultaten van Google.

Website factoren waardoor je website gezakt kan zijn in Google

1

De no-index tag staat ingesteld. Dit is een instelling die terug te vinden is in de meeste CMS systemen zoals Wordpress. Hiermee voorkom je dat Google de pagina’s op je website kan indexeren.

2

Je Robot.txt bestand blokkeert belangrijke pagina’s waardoor de zoekmachine deze pagina’s devalueert.

3

Je website is niet mobielvriendelijk of content wordt niet getoond op de mobiele versie van je website.

4

De snelheid van je website is gedaald waardoor deze niet meer gebruiksvriendelijk is.

5

Je website heeft geen SSL certificaat of het SSL certificaat is niet meer geldig.

6

Oude (301-)redirects staan niet (meer) goed ingesteld.

7

Er is sprake van dubbele/gedupliceerde content wat voor verwarring zorgt bij de zoekmachine.

8

Het zogenoemde crawl-budget van Google wordt niet optimaal gebruikt waardoor pagina’s niet meer de waarde krijgt die het verdienen.

9

De links op je website werken niet meer goed (er staan links naar oude pagina’s op de site).

10

Je website is offline geweest waardoor Google je site niet meer opneemt in de zoekresultaten.

pagina factoren waardoor je website gezakt kan zijn in Google

11

Er zijn teksten aangepast op de pagina waardoor bepaalde (belangrijke) zoektermen niet meer terugkomen in de tekst.

12

De content is niet meer indexeerbaar, bijvoorbeeld door wijzigingen in het design van de pagina.

13

De meta titel of meta omschrijving is aangepast waardoor de CTR (doorklik percentage) lager is en zoekmachine gebruikers niet meer op je resultaat klikken.

14

De website structuur is aangepast waardoor de pagina die voorheen belangrijk was is de structuur dat nu niet meer is.

15

De anker teksten van de interne links naar de desbetreffende pagina zijn aangepast en zorgen voor een andere boodschap.

16

Interne links zijn uit de content gehaald waardoor de linkwaarde niet goed meer verdeeld wordt over de verschillende pagina’s.

externe factoren waardoor je website gezakt kan zijn in Google

17

Backlinks (links op andere websites) naar jouw website die van waarde waren voor je ranking zijn weggehaald of de website bestaat niet meer.

18

Een link die voorheen verwees naar een goede pagina op je site landt nu op een 404-pagina (een pagina die niet meer bestaat);

19

(Oude) domeinen die geredirect stonden naar je site zijn verlopen en geven geen online waarde meer door.

20

Door een update van Google is je website nu minder gewaardeerd dan die van de concurrentie;

21

Doordat de lokale zoekresultaten nu boven de normale resultaten getoond worden kan het zijn dat je lager wordt vertoond.

22

Een concurrent is druk bezig met SEO en heeft je ingehaald waardoor je nu lager staat in de zoekresultaten.

Kijk voor meer ideeën op Search Engine Journal