SEO. Kan je dat nou het beste zelf doen of is het slim om SEO uit te besteden? En kan je SEO ook gedeeltelijk uitbesteden bijvoorbeeld? Het antwoord op die vragen is voor ieder bedrijf verschillend. Ik help je graag om inzicht te krijgen in wat de beste optie is voor jouw bedrijf. 

Zelf aan de slag met SEO

In veel gevallen kan het slim zijn om zelf aan de slag te gaan met SEO, zeker wanneer je net begint. Als ondernemer of als bedrijf ben jij de expert binnen je vakgebied. Je werkt misschien al jaren met je klanten en je weet precies welke vragen ze hebben en wat het antwoord op die vragen is. Hoewel vaak wordt gedacht dat SEO enkel draait om technische aspecten is daar de laatste jaren veel verandering in gekomen. SEO draait steeds meer om het bieden van informatie die relevant is voor je doelgroep. Als expert weet jij dat als geen ander. Door consistent waardevolle content voor je doelgroep te delen kan je zelf al een flinke stap zetten. Zo kan je met beperkte kennis een flinke voorsprong in Google krijgen. (Lees ook het verhaal van Charlotte van Charlotte’s Law)

Toch blijft SEO een vak apart. De kans is daardoor groot dat je de insider tips niet meekrijgt en flink wat kansen laat liggen. Daarnaast kost het flink wat tijd om je SEO kennis op peil te houden aangezien het zoekmachine landschap continu veranderd.

SEO uitbesteden

SEO is wanneer je voldoende tijd hebt in de basis goed zelfstandig te leren en uit te voeren. Toch blijft SEO een enorm tijdrovende klus en als ondernemers ergens mee zitten dan is het vaak wel tijd tekort. Door SEO uit te besteden aan een specialist bespaar je flink wat tijd en weet je zeker dat het goed gebeurt. Daarnaast kennen SEO specialisten de fijne kneepjes van het vak. Dit zijn de vaak mooie kansen die je laat liggen wanneer je zelf aan de slag gaat. Door SEO uit te besteden bespaar je jezelf dus een hoop tijd en ook de resultaten zijn vaak een stuk beter.

Als je dat gaat doen is het wel goed om vooraf te weten dat SEO een doorlopend proces is. Je concurrenten zitten niet stil en Google ook niet. Je moet daarom continu bezig zijn met het optimaliseren van je website en met het delen van nieuwe content. Aan de ene kant kan het erg fijn zijn om dat uit handen te kunnen geven, maar aan de andere kant kunnen de kosten hierdoor ook flink oplopen.

Wat is nu de beste optie voor jouw bedrijf?

beide opties hebben zowel voor- als de nadelen. Wat de beste optie voor jouw bedrijf is, is volledig afhankelijk van de huidige stand van zaken, je wensen en de gewenste resultaten. Wat ik bij veel ondernemers zie is dat ze zelf aan de slag willen met SEO (bijvoorbeeld om kosten te besparen) maar dat ze wel op zoek zijn naar advies, uitleg, tips, richtlijnen en quick wins. Om die reden heb ik een SEO advies rapport ontwikkeld. In dit SEO rapport geef ik praktische en persoonlijke adviezen  zodat je precies weet wat je moet doen om jouw website, webshop of blog beter te laten scoren in Google.