Heb je je ooit afgevraagd wat het gebruik van Linktree betekend voor je SEO strategie en voor je vindbaarheid in Google? Waarschijnlijk niet! Linktree is natuurlijk super handig om al die belangrijk linkjes naar je website toch in je Instagram Bio kwijt te kunnen. Helaas is Google net iets minder fan en gaat er achter de schermen, in Google Analytics, toch het één en ander mis. Lees verder om te zien wat er mis gaat en om te zien hoe je dat gemakkelijk kan verbeteren.

SEO en Social media

Hoewel Social Media geen rankingfactor is voor Google ziet Google het verkeer uit Social Media wel als populariteitsfactor. Waar mensen een aantal jaar terug met name linkjes plaatste wordt er nu met name gevolgd, geliket en gereageerd. Google heeft in 2010 een Social Signals Update gedaan waarbij ze zeiden: Als er vanuit social media signalen komen dat een website populair is dan nemen we dat wel mee in de beoordeling. Dus als er vanuit een (populair) Instagram account wordt gelinkt en dat voor website verkeer zorgt ziet Google dat als populariteitsindicator.

Linktree en Google Analytics

Waar het met Linktree precies fout gaat is terug te zien in Google Analytics. Als je in Google Analytics naar Acquisitie > Sociaal > Overzicht gaat, dan krijg je onderstaand rapport te zien.

Linktree google analyticsDaarin zie je wat de sociale waarde van je website is in de ogen van Google. Maar wat gebeurt er als je gebruik maakt van linktree?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een tijdje gebruik heb gemaakt van Linktree. Het is super handig want je kan er al je linkjes in kwijt… Tot ik erover na ging denken… Het verkeer vanuit Instagram komt eerst op de website van Linktree en komt daarna pas op jouw website. Google herkend de bron van dit verkeer dus als een backlink en niet als een link uit social media. En dat klopt want in Google Analytics vond ik het volgende:

Linktree en SEO
Dit rapport is in Google Analytics te vinden onder Acquisitie > Alle kanalen > Verkeer.

Google beschouwt verkeer via Linktree niet als verkeer dat vanuit Instagram komt. Zodra je dus gebruik maakt van Linktree, krijg je dus geen Instagram links (of minder) te zien in je statistieken.

 

Waarom ik Linktree niet meer gebruik op Instagram

Toegegeven: Linktree is super handig voor zowel jou als voor Instagram gebruikers die op de juiste pagina willen komen. Maar… er zijn dus ook een aantal kanttekeningen te maken. Eigenlijk zijn er twee belangrijke redenen waarom ik Linktree niet meer gebruik:

  1. Verkeer vanuit Linktree komt in Google Analytics niet binnen als ‘Instagram’, maar als ‘referral’. Dit zorgt er niet alleen voor dat je in de ogen van Google minder “sociaal” bent. Het zorgt er ook voor dat het lastig is om te zien waar je meeste bezoekers vandaan komen en waar je je pijlen als bedrijf op wilt richten.
  2. Alle bezoekers die op jouw link in Instagram klikken komen in eerste instantie bij Linktree terecht, niet bij jou. Eigelijk krijgt Linktree dus al die bezoekers dus van je cadeau en zijn ze pas “van jou” op het moment dat ze doorklikken. Daar komt bij dat je in Linktree een stuk minder waardevolle statistieken kan terug zien.

 

Hoe los je dit op?

Oke oke, nu is het wel genoeg met al die nadelen. Wat kan je dan wel doen? Heel simpel, ik heb het als volgt aangepakt:

  1. Maak een nieuwe pagina aan met een korte URL (side note: mensen klikken het liefst op een korte en herkenbare URL. Daarom heb ik gekozen voor de url: https://www.mymarketingschool.nl/linktree. Mensen vinden het over het algemeen prettig om te weten wat ze te wachten staat en door “Linktree” hierin te verwerken weten ze wat ze te zien krijgen.)
  2. Maak een hele simpele pagina met daarop een aantal buttons naar de pagina’s waarna je wilt doorlinken. Ik heb daarvoor het design van Linktree aangehouden omdat dit herkenbaar is voor Instagram gebruikers. Als je mijn pagina voor Instagram op desktop bekijkt ziet het er misschien een beetje gek uit maar de pagina is natuurlijk puur bedoeld voor Instagram. Een “gewone” website bezoeker ziet deze pagina in principe niet.

 

Op zoek naar een voorbeeld? Check de link op mijn Instagram profiel. Oh, en als je daar toch bent.. Volg mij dan ook even zodat je op de hoogte blijft van nog meer SEO tips.

 

Ik hoop je hiermee op weg geholpen te hebben!