Linkbuilding is een goede strategie om je website hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google. In deze hands on linkbuilding handleiding zie je hoe je stap voor stap op een leuke en gemakkelijke manier kunt linkbuilden. Van begin tot eind. Met alle informatie die je nodig hebt om te beginnen met het opbouwen van links naar je website.

Wat is linkbuilding?

Een link naar je website kan je zien als een soort gewogen stem op het internet. Heeft jouw website meer ‘stemmen’, dan is je website populairder en belangrijker. Zoekmachines schatten je website dan ook waardevoller in.

Linkbuilding is het actief verkrijgen van meer relevante links naar je website (backlinks). Wanneer je effectief gebruik maakt van linkbuilding heeft dat twee grote voordelen:

  1. Je krijgt meer directe bezoekers dankzij de links.
  2. Je krijgt meer bezoekers dankzij een hogere notering in Google.

Die hogere notering zorgt ervoor dat het gemakkelijker is om hoger in de organische zoekresultaten te komen. SEO guru Brian Dean zegt het volgende over linkbuilding: “The number of referring domains is one of the most important ranking factors in Google’s algorithm, as you can see from this chart from Moz:”

Linkbuilding
Y-as: aantal verwijzende domeinen. X-as: positie in de resultatenpagina.

De linkbuilding legenda

Dat linkbuilding belangrijk is wanneer je aan de slag gaat met SEO is wel duidelijk maar waar moet je precies op letten. In de wereld van linkbuilding zijn een aantal onderdelen en termen belangrijk. Deze heb ik hieronder voor je opgesomd.

Domein- en pagina autoriteit

De domein- en pagina autoriteit zijn logaritmische autoriteitsscores tussen de 0 en 100 die worden toegekend aan een domein of een pagina. Deze score is een samenvatting van ongeveer 40 verschillende linkbuilding statistieken. Omdat de DA of PA de algemene “kracht” van je website goed in kaart brengt kan het je helpen bij het vergelijken van je website met die van concurrenten. De score voorspelt namelijk hoe goed de website kan scoren in een zoekmachine in vergelijking met concurrenten. Is jouw DA en PA hoger dan die van je concurrent, dan zit je vaak goed. Is dat niet het geval dan zul je zien dat je vaker lager eindigt in de zoekresultaten. Je kan de DA en PA van je concurrenten gemakkelijk achterhalen met de Mozbar. 

Anchor tekst

De anchor tekst is de zichtbare en klikbare tekst van een link. In HTML ziet dat er als volgt uit:

<a href=“https://www.voorbeeld.com“>Anchor Tekst</a>

Omdat de anchor tekst wordt ingevuld door mensen en niet door computers zien zoekmachines dit als een betrouwbare indicator. Op basis van deze menselijke informatie wordt onder andere bepaald waar de target pagina over gaat, en dus ook voor welke zoekopdrachten het relevant is. Gebruik je belangrijkste zoekwoord dus in de anchor tekst. Zoek relevante sites en vraag of ze een linkje willen plaatsen met het zoekwoord als anchor tekst. Hoe je dit precies doet, leg ik straks uit. 

Spam score

De spam score voorspelt of een domein door zoekmachines wordt gezien als spam. De spam score kan tussen de 0 en 17 liggen, waarbij 4 de grens is tussen goed en twijfelachtig. Een spam score boven 4? Dan is de kans groot je een zogenoemde penalty van Google krijgt. Een Penalty zorgt ervoor dat het erg lastig wordt om goed te scoren in de zoekresultaten. De spam score kan je terugvinden in de Mozbar of met Open Site Explorer.

Relevantie

Hoe beter de externe website aansluit bij het onderwerp van je eigen site, des te hoger de relevantie die Google toekent aan je link. 

De plek van de link op de pagina

Zoals voor de meeste dingen bij SEO geldt hoe verder naar boven des te waardevoller. Dat geldt ook voor linkbuilding. Google ziet content die hoger op een pagina staat, bijvoorbeeld in de inleiding, als belangrijker dan content die verder naar beneden staat. Probeer backlinks dus zo ver mogelijk naar boven in de tekst te plaatsen.

Follow vs. Nofollow

Links kunnen een zogenoemde nofollow atribute bevatten. Een nofollow link wordt niet gevolgd door Google en zal dus geen directe waarde toevoegen. Betaalde links zoals banners of advertenties bevatten een nofollow attribute. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor links uit social media kanalen of links in commenteer op fora of onder blogposts. Om te achterhalen of een link wel op niet gevolgd wordt door Google kan je de Mozbar gebruiken.

Een natuurlijk linkprofiel

Het gaat Google erom dat je een natuurlijk linkprofiel opbouwd. Er is dus best wat ruimte van irrelevante links, nofollow links of links van websites met een lagere autoriteit. Maar zorg ervoor dat in ieder geval 80% van je links relevant en van hoge kwaliteit is.

De don’ts van linkbuilding

Voor we overgaan op alle Veel bedrijven maakte gretig gebruik van deze informatie en zo ontstond een hele industrie met linksites, nepblogs vol verwijzingen en andere trucs om de zoekmachine te foppen. Inmiddels is Google heel handig geworden in het herkennen van die zogenoemde Black Hat SEO technieken en delen ze penalties uit die juist zorgen voor een lagere notering in de zoekresultaten. Dat wil natuurlijk niemand, daarom eerst een lijstje met de absolute afraders: 

  • Links inkopen: Links inkopen is vrijwel altijd een slecht idee. Deze gekochte links leveren je vaak direct een spam score op. 
  • Kwantiteit boven kwaliteit: De hoeveelheid links naar je website wordt steeds meer ondergeschikt aan de kwaliteit van de links.
  • Te snel, te veel links willen plaatsen: Google zal dit zien als een onnatuurlijke groei en hier weinig waarde aan toekennen.
  • Links op pagina’s met een lage autoriteit: Te veel links van pagina’s met een lage autoriteit en eventueel een spam score zorgen ervoor dat jouw spam score ook stijgt. Dat wil je natuurlijk ten allen tijde voorkomen.
  • Links van irrelevante pagina’s: Bijvoorbeeld een kapper die naar een groenteboer verwijst. Zorg dat in ieder geval 90% van de links van een pagina over een gerelateerd onderwerp komt.
  • Spammen met je link: reageren met je link in blogs, of fora mag wel maar doe dit alleen als het relevant is.
  • Alle links naar 1 pagina of zoekwoord: Het is bij linkbuilding verstandig om zoveel mogelijk variatie in je linkprofiel te brengen. Zo maak je je gehele website betrouwbaarder. 

Aan de slag met linkbuilding

Veel linkbuilders maken gebruik van een netwerk van startpagina’s (lees: pagina’s van lage kwaliteit). Hoewel dit nog redelijk lijkt te werken wordt kwaliteit alleen maar belangrijker.

Ik denk dat we het er nu wel over eens zijn: ‘Building links the right way, wins the day!’. Maar hoe ga je dan wél op de juiste manier aan de slag met linkbuilding? Wat kan je wel doen om meer links naar je pagina’s te krijgen?

In principe komt het neer op twee zaken:

  1. Niet het algoritme willen manipuleren door om Google heen te werken en links te kopen of deze op een andere excessieve manier te verkrijgen.
  2. Ervoor zorgen dat je content dusdanig relevant is dat je op een autonome manier links opbouwt, doordat anderen naar jouw content linken.

Voor beide aandachtspunten geldt dat deze tijd kosten. Het snel proactief opbouwen van een grote hoeveelheid links is dan ook uit den boze als je toekomstbestendig resultaat wil behalen. Natuurlijk zijn er flink wat dingen die je wél kan doen om relatief snel resultaat te zien uit je linkbuilding acties. Tijd om aan de slag te gaan.

Link earning

De meest natuurlijke vorm van linkbuilding is link earning: het verdienen van backlinks. Dit doe je door content van hoge kwaliteit te schrijven die waarde toevoegt voor je bezoekers. Deze content moet zo goed zijn, dat het door andere websites gebruikt kan worden als referentie. Resources zoals infographics, whitepapers, checklists en ebooks worden erg goed gedeeld. 

Gastbloggen

Met een gastblog deel je jouw expertise op een externe website. Denk hierbij aan blogs en websites die specifiek gaan over jouw vakgebied. Schrijf een blog over een onderwerp dat voor de betreffende website interessant kan zijn om te publiceren. Natuurlijk voeg je een backlink naar je eigen website toe, zodat de lezer meer over jouw product of dienst kan lezen. Neem vooraf contact op om te vragen of deze website hierin geïnteresseerd is. Bekendere websites zullen hier vaak een vergoeding voor vragen maar de kleinere websites zullen juist erg blij zijn met jouw input.

Kapotte links ‘repareren’

Gebruik Google om op zoek te gaan naar broken links: backlinks naar pagina’s die niet meer bestaan. Heb je een kapotte link ontdekt naar een pagina die niet meer bestaat, maar staat er op jouw website een pagina over hetzelfde onderwerp? Mail de beheerder dan met de vraag om deze link te vervangen voor een backlink naar jouw pagina. 

Ga ook op zoek naar pagina’s waarop jouw website wordt genoemd zonder backlink. Dit kan je gemakkelijk doen door te zoeken op je eigen (bedrijfs)naam.

Persberichten

Heb je unieke content met nieuwswaarde en denk je dat meer websites geïnteresseerd zijn in deze content? Schrijf er dan een persbericht over, waarin je je bevindingen deelt. Voeg een backlink naar het gehele artikel op je eigen website toe en stuur het bericht aan relevante websites binnen de branche. Vinden deze websites jouw artikel ook nieuwswaardig? Dan zullen ze er over schrijven op hun website, met een backlink naar jouw artikel. 

Testimonials

Moedig klanten actief aan om een recensie achter te laten. Dat kan je doen via je eigen website maar ook via websites als The Feedback Company. Omgekeerd kan je leveranciers ook zelf aanbieden om een review voor ze te schrijven die ze vervolgens (met link) op hun website kunnen plaatsen.

Verzamelpagina’s

Nee, we hebben het hier niet over de befaamde startpagina’s uit de 90’s. Heb je te maken met een fysieke winkel, openingstijden en verschillende locaties? Zorg dan dat je in de database komt te staan van dit soort pagina’s. Let wel goed op de kwaliteit van dit soort pagina’s, hier kan nogal een verschil in zitten.

Vacatures

Heb je vacatures openstaan? Zorg er dan voor dat deze op diverse vacaturesites wordt geplaatst. Let er dan wel op dat je ook daadwerkelijk een linkje naar je website kan plaatsen.

Social Media

Een quick win is om in ieder geval een links te plaatsen in de profielen van je social media kanalen zoals twitter, facebook, Instagram of Youtube. Zorg er ook voor dat je social share buttons op je pagina’s plaatst om het bezoekers gemakkelijker te maken je content te delen.

Wikipedia

Een backlink op wikipedia kan erg waardevol zijn. Zo kan je een diepgaand artikel of onderzoek op je website als bron kunnen noemen binnen Wikipedia. Wanneer je nog niet lang actief bent op Wikipedia is de kans wel groot dat je aanpassingen met link als verdacht worden aangemerkt.

 

Bovenstaande manieren zijn slechts een greep uit de mogelijkheden met linkbuilding. Het komt er op neer dat je voor linkbuilding creatief moet nadenken. Verplaats je is de doelgroep, wat vinden ze leuk? En welke pagina’s zijn relevant voor ze?