Met dit hoofdstuk leggen we de basis voor de SEO kennis die je in de volgende hoofdstukken gaat op doen. Ik leg SEO zo praktisch mogelijk uit en help zo veel mogelijk SEO fabeltjes uit de lucht. Ook als je al het een en ander weet van SEO kan dit hoofdstuk daarom interessant zijn. Aan het eind van dit hoofdstuk hoop ik dat je SEO met hele andere ogen bekijkt en dat je erachter bent gekomen dat SEO helemaal niet zo technisch en ingewikkeld is als het nu misschien nog lijkt. Pak je favoriete drankje erbij, dan kunnen we snel beginnen! 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization wat in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie wordt genoemd. Onder SEO vallen alle activiteiten die je op je website of daarbuiten doet om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.

Daarbij draait het om het verbeteren van zowel de kwaliteit als de kwantiteit van website verkeer, uit de niet betaald resultaten van Google (Dit wordt ook wel “organic traffic” genoemd).

SEO is geen rocket science

Dat wil ik gelijk maar even gezegd hebben! Vaak wordt gedacht dat SEO enorm ingewikkeld is. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden. Je probeert misschien al het een en ander met metagegevens maar je ziet nog geen resultaten. Tegelijkertijd lees je misschien van alles en heb je geen idee waar je moet beginnen. I get it! Zo begon het bij mij ook namelijk. Maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Met de juiste kijk op SEO en een helder stappenplan is het voor iedereen mogelijk om te werken aan de vindbaarheid van een website. Zolang je de stappen in deze SEO beginners handleiding volgt heb ik er alle vertrouwen in dat jij dit ook kan!

Waarom SEO belangrijk is

Hoewel social media, betaald verkeer en andere online marketing kanalen voor bezoekers naar je website kunnen zorgen, gaat het grootste deel van het online verkeer langs zoekmachines. Wanneer je op zoek bent naar een product of dienst of naar het antwoord op een vraag is Google vaak je startpunt.

Daarnaast ligt het conversiepercentage van bezoekers uit zoekmachines vaak een stuk hoger dan bij bezoekers uit andere kanalen. Ook blijven bezoekers uit zoekmachines langer op je pagina en bekijken ze vaak meer pagina’s. Dat komt omdat deze bezoekers op dat moment zelf op zoek zijn gegaan naar een product of dienst of naar het antwoord op een vraag. Bezoekers uit zoekmachines hebben daardoor dus veel meer aandacht voor je content.

Betaald verkeer vs. organisch verkeer

Uiteraard is betaald zoekverkeer een goede optie om bezoekers uit zoekmachines naar je website te krijgen. Maar daarmee bereik je lang niet zo veel zoekers als met SEO. Slechts 2,6% van alle zoekers in Google klikt namelijk op een advertentie. Dat betekent dat 97,4% op een organisch resultaat klikt en niet op je website terecht komt.

Daarbij betaal je voor iedere klik naar je website, je moet dus continu blijven betalen voor nieuwe bezoekers. In tegenstelling tot betaald zoekverkeer is organisch zoekverkeer heel duurzaam. Een enorm waardevolle blog post dat goed scoort op een belangrijk zoekwoord kan jaar in jaar uit voor honderden bezoekers naar je website zorgen (gratis en voor niks!).

SEO zorgt voor een goede organische positie

Een goede positie in de organische resultaten is enorm belangrijk voor het succes van je website maar dat gebeurt niet zomaar. Er zijn vaak duizenden pagina’s op het internet over hetzelfde onderwerp. Google moet filteren waar een pagina over gaat en hoe “goed” die pagina is. Om Google hier een handje bij te helpen en er voor te zorgen dat je pagina’s hoog scoren is het belangrijk om aan de slag te gaan met SEO.

Search engines are getting smarter, but they still need our help.

Door je website te optimaliseren voor zoekmachines help je zoekmachines aan de juiste informatie zodat de content goed gelezen en getoond kan worden door een zoekmachine als Google. 

“Maar ik wil optimaliseren voor mijn bezoekers”

Een reactie die ik regelmatig tegenkom wanneer het over SEO gaat, die ik gelijk de wereld uit wil helpen. Jaren geleden werden er allerlei trucjes uitgehaald om beter gevonden te worden. Zo werden teksten bijvoorbeeld volgepropt met zoekwoorden en was een tekst totaal niet meer fijn leesbaar. Dat is allang niet meer het geval! Het belangrijkste doel van zoekmachines (en SEO experts) is om gebruikers een prettige ervaring te bieden. Zo Geeft Google zelf bijvoorbeeld de volgende richtlijnen: 

Maak een website vooral voor je gebruikers, niet voor zoekmachines.

Misleid je gebruikers niet.

Probeer niet via allerlei trucjes je positie in de zoekresultaten op te schroeven. Een goede vuistregel is dat je zonder schuldgevoel zou moeten kunnen uitleggen wat je hebt gedaan ten aanzien van concurrerende websites, ook aan een Google-medewerker. Andere nuttige vragen waarover je kunt nadenken zijn: ‘Hebben de bezoekers van mijn site hier wat aan?’ en ‘Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’

Denk aan wat je website uniek, waardevol of boeiend maakt voor gebruikers. Zorg ervoor dat je website opvalt tussen andere websites in je branche.

Minder technisch dan je verwacht

Hoewel SEO erg technisch lijkt en met name gefocust lijkt te zijn op zoekmachines zelf, speelt het menselijke aspect een grotere rol dan je zou denken. Het draait er bij SEO om dat je begrijpt waar je doelgroep online naar op zoek is: welke antwoorden willen ze vinden, welke woorden gebruiken ze daarbij en wat voor soort content zien ze graag. Dit helpt je om content te maken die bezoekers daadwerkelijk waarderen. Daarmee bouw je aan een sterke band met je bezoekers wat ervoor zorgt dat jij de go-to plek wordt voor vragen en advies.

Een voorbeeld: Een online planten winkel heeft over SEO gehoord en wil de vindbaarheid van de shop verbeteren. Voor ze aan de slag kunnen zijn er een aantal dingen die ze moeten weten zoals:

– Naar welke planten zijn mensen op zoek?

Wie is er op zoek naar deze planten?

Wanneer zijn mensen op zoek naar planten? (is dat het hele jaar of alleen in bepaalde seizoenen?)

Hoe zoeken mensen naar planten?

– Welke woorden gebruiken ze?

– Wat voor vragen stellen ze?

– Worden de zoekopdracht gedaan via een mobiele telefoon?

Waarom zijn mensen op zoek naar planten? (om cadeau te doen of als aanvulling op hun eigen interieur?

Waar bevinden je potentiële klanten zich? Is dat in heel Nederland of juist alleen in de buurt?

Nu de online planten winkel al deze informatie heeft kunnen ze ervoor zorgen dat de content die ze online aanbieden aansluit bij deze persoon, en waar hij naar op zoek is. Zo kunnen ze bijvoorbeeld uitgebreide categoriepagina’s maken voor de meest gezochte planten en de meest gestelde vragen beantwoorden in verschillende blog post. Omdat de online planten winkel weet wie de doelgroep is en weet welke woorden ze gebruiken kunnen ze die doelgroep heel gericht aanspreken. Een bezoeker vind zo precies hetgeen waarnaar hij op zoek is of dat nu informatie of een product is.

SEO basics

Hoe zit het dan met zoekmachines?

Je doelgroep staat dus volledig centraal bij SEO maar uiteindelijk moet je website wel geoptimaliseerd worden voor een zoekmachine, hoe zit dat dan precies? 

Zoekmachines als Google zijn de laatste jaren enorm slim geworden. Met alle data die ze online verkrijgen van hun gebruikers weten ze precies wat bezoekers wel en niet prettig vinden online. Aan de hand van deze inzichten passen zoekmachines de resultaten die ze tonen aan, zodat gebruikers de best mogelijke resultaten te zien krijgen (get it? Ook bij zoekmachines staat de eindgebruiker centraal.) Een zoekmachine bekijkt dus wat gebruikers prettig vinden en past de resultaten die ze tonen daarop aan, hieronder een aantal voorbeelden:

Heb je dat ook weleens dat je vanuit Google op een website terecht komt die totaal niet relevant is? Zonder door te kijken klik je direct weer terug naar het overzicht van Google en klik je op het volgende resultaat (dit wordt pogosticking genoemd). Als dit regelmatig gebeurt bij een pagina op jouw website heeft Google door dat de pagina niet goed is en zal het op termijn wegzakken in de zoekresultaten. 

Steeds meer zoekopdrachten in Google worden via mobiel gedaan. Om gebruikers de prettigste ervaring te bieden vertoont Google pagina’s die mobielvriendelijk zijn dus beter dan pagina’s die dat niet zijn. Het is zelfs zo dat pagina’s die niet mobielvriendelijk zijn helemaal niet meer vertoond worden op mobiel.

Als je een uitgebreide blog post leest vind je het waarschijnlijk prettig om af een toe een afbeelding te zien. Dat maakt duidelijk waar de tekst over gaat, het ondersteund een uitleg of maakt de tekst aantrekkelijker. 

Kortom: Google heeft door de jaren heen geleerd wat haar gebruikers prettig vinden wanneer ze ergens naar op zoek zijn of wanneer ze een website bezoeken. Om ervoor te zorgen dat de resultaten die getoond worden daarop aansluiten hebben ze een algoritme (een soort formule) ontwikkeld waar al die gegevens (meer dan 200) is zijn meegenomen. Google wil dus prettigste ervaring bieden aan gebruikers, net als jij. So Google is your friend!

Google is your friend, so treat her that way! 

Black hat SEO

Bij Black hat SEO wordt er gebruik gemaakt van technieken en strategieën die ingaan tegen de regels van zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die je kan betalen voor het ontvangen van links. Vaak zie je met deze technieken direct resultaat maar tegelijkertijd breng je de positie van je website in groot gevaar. Google komt er namelijk al snel achter dat je website gebruik maakt van black hat SEO waardoor je een penalty krijgt en je website niet meer vertoond wordt in Google. 

SEO uitbesteden of zelf doen?

Dat is volledig afhankelijk van de tijd die je eraan wilt besteden, je bereik, je bereidheid om te leren en de complexiteit van je website.

Zeker wanneer je net aan de slag gaat met je website is SEO goed zelf te doen. Je leert zo wat voor content het beste werkt en je leert je doelgroep beter kennen. Deze handleiding kan je dan enorm goed helpen maar als je op zoek bent naar een snellere oplossing kan je ook een SEO advies rapport aanschaffen waarin alle adviezen en verbeterpunten voor jouw website zijn opgesomd.

Is je website wat complexer of heb je weinig tijd of motivatie om aan de slag te gaan met SEO dan kan het handig zijn om op zoek te gaan naar een SEO expert die je hierbij kan helpen. Dat kan je een hoop tijd besparen aangezien een SEO expert precies weet wat wel en niet werkt. Uiteraard help ik je hier graag mee, bekijk hoe ik je met SEO kan ondersteunen of neem contact op. 


Aan de slag

Het is zover! Vanaf nu mag je jouw website niet meer zien als het visitekaartje van je bedrijf! Je website is namelijk veel meer dan dat, je website is je bedrijf. Als je het goed aanpakt zorgt je website maand in maand uit voor nieuwe bezoekers en klanten. Is dat nog niet het geval? Geen zorgen! Samen gaan we daar stap voor stap naartoe werken.

Het doel van je website

Dat begint bij het bepalen van je doelen. Je website is er namelijk niet voor niks. Tuurlijk wil je dat potentiële klanten het een en andere over jou en je diensten kunnen lezen maar dat doel mag wel iets ambitieuzer. Wil je meer online aanvragen of bestellingen of wil je dat mensen zich aanmelden voor je membership programma of voor een gratis weggever bijvoorbeeld? 

Zodra je een duidelijk doel hebt geformuleerd en weet wat je wil bereiken is het veel gemakkelijker om een SEO strategie op te zetten die jouw website succesvol maakt. Iedere website is anders dus neem de tijd om na te denken over het doel van je website.

Wie is de doelgroep?

Zodra je weet wat het doel van je website is belangrijk om na te gaan wie je doelgroep is. Door te weten wie je doelgroep is kan je diegene namelijk heel doelgericht aanspreken. Je geeft het gevoel dat je precies snapt wie diegene is en waar hij/zij naar op zoek is. Op die manier sluit je doelgroep aan bij je website, bij het product of de content die je aanbied maar ook bij het doel van je website.

Een voorbeeld: op je website verkoop je een membership programma over zakelijk ondernemen voor creatieven. Omdat het over zakelijk ondernemer gaat is je website best formeel en spreek je bezoekers aan met u. Het programma kost €100,- per maand. Je hebt gemerkt dat schoolverlaters van de kunst academie moeite hebben met het zakelijk in de markt zetten van hun kunst dus, dat is jouw doelgroep. Het doel van de website is om zo veel mogelijk aanmeldingen voor het programma te krijgen.

Zie jij wat hier mis gaat? Allereerst is er een mismatch tussen de formele stijl op de website en de doelgroep. Creatieve schoolverlaters zullen zich minder snel aangesproken voelen door de formele stijl. Daarnaast is er een mismatch tussen de prijs en de doelgroep. De kans is groot dat creatieve schoolverlaters dit niet kunnen betalen (zeker omdat ze moeite hebben met het in de markt zetten van hun kunst). Hoewel het doel mooi aansluit bij de website is het alsnog erg lastig om het doel te behalen. Met dit aanbod kan een website enorm veel bezoekers aantrekken maar zijn er alsnog maar weinig mensen die zich zullen aanmelden.

Ik zou het als volgt doen: Je wilt creatieve schoolverlaters iets bijbrengen over zakelijk ondernemen. Je blogt iedere week over handige adviezen en je maakt iedere week een video met creatieve ondernemers die na hun studie erg succesvol zijn geworden. Omdat je woorden gebruikt die je doelgroep ook gebruikt en inspeelt op belangrijke vragen die creatieve schoolverlaters hebben weten ze al snel je blogs je vinden. Het eerste doel van je website is om email adressen te verzamelen dus bied je een gratis e-book aan. Het tweede doel van je website is het krijgen van aanmeldingen voor je online workshop van een dag. De workshop geef je iedere maand en is €59,-.

Uiteraard is dit een van de opties. Je kan bijvoorbeeld ook de doelgroep aanpassen op het product. Het is maar net wat je leuker vind, of wie je beter kan helpen.

Je product, de website en de doelgroep moeten dus alle drie in lijn staan met elkaar. Heb jij weleens zo naar jouw website en hetgeen je aanbied gekeken? Dat is het eerste dat ik doe wanneer ik aan de slag ga met een nieuwe klant. Daarvoor gebruik ik deze vragen als richtlijn.

Opdracht voor deze maand: Leer je doelgroep kennen en formuleer een duidelijk doel. Met dit formulier help ik je alvast een beetje op weg!


Ik wil de SEO beginners handleiding zo waardevol mogelijk maken maar dat kan ik niet alleen. Laat hieronder weten wat je van dit eerste hoofdstuk vond en of je nog vragen of opmerkingen hebt. Daarmee zorgen we er samen voor dat SEO simpel en praktisch wordt en je aan de slag kan met de vindbaarheid van jouw website.