“Maar Kelly, ik heb echt geen tijd om te gaan bloggen. Ik moet me focussen op het vinden van klanten.” Een excuus dat ik regelmatig hoor en ik heel graag uit de wereld help. En begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je het als ondernemer echt al druk genoeg hebt. Er komt zo veel kijken bij het draaiende houden van je bedrijf dat het waarschijnlijk meer dan een fulltime job is. En moet je dan wel tijd willen stoppen in het bijhouden van een blog? JA, JA, JA! In deze blog leg ik uit waarom bloggen je veel meer (tijd) oplevert dan de tijd die je er in investeert kost. Interesting huh?

"Maar ik heb het echt te druk"

Een eigen bedrijf kost enorm veel tijd, en als je voor de zoveelste keer te horen krijgt dat je moet gaan bloggen is je eerste reactie waarschijnlijk:

Maar prioriteit speelt hierbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Je kan altijd tijd vrijmaken voor de dingen die belangrijk zijn voor je bedrijf. En hoe belangrijk vind je het om te bloggen? Als je iets verder kijkt kan je eigenlijk ook de vraag stellen: Hoe fijn zou je het vinden als er regelmatig nieuwe klanten binnen komen via je website? En hoe belangrijk vind je het om daar tijd voor vrij te maken? Ondernemers die al langer bloggen, zullen het waarschijnlijk met mij eens zijn: bloggen levert veel meer op dan de tijd die je er in investeert kost. 

Aan de slag met bloggen?

Een voorbeeld: als je als yogadocent een blog schrijft met de 3 beste yoga posities voor zwangere vrouwen en de link op Facebook, Instagram of Linkedin deelt, zullen er in eerste instantie weinig mensen op klikken. De kans dat iemand in jouw tijdlijn toevallig op zoek is naar yoga posities voor zwangere vrouwen is klein. Maar wanneer het artikel na een paar maanden beter vindbaar wordt in Google, zullen steeds meer zwangere vrouwen die yoga willen doen op je website terechtkomen. Schrijf je drie of vier van dit soort artikelen per maand, dan heb je al snel een stroom van honderden potentiële klanten die op zoek zijn naar yoga instructies. Zo werkt het niet alleen voor yogadocenten maar ook voor ieder ander vakgebied.

Misschien denk je nu:

Het kost inderdaad wat tijd, maar op langer termijn kan bloggen je juist tijd besparen. Als je consistent aan de slag gaat met bloggen zorgt het ervoor dat bezoekers telkens weer bij jou terug komen. Dat maakt jou dé expert binnen je vakgebied en het zorgt ervoor dat je top of mind blijft. Door je bezoekers te helpen met waardevolle content bouw je een relatie op met je bezoekers en creëer je meer betrokkenheid rondom jouw bedrijf.

Een zakelijke blog is een klantmagneet

Charlotte, van Charlotte’s Law heeft erg veel succes met haar blog en haalt daar de meeste klanten uit. In een eerdere blog zegt zij hierover het volgende: “Ja, bloggen kost veel tijd, vooral als ik het goed wil doen 😀. Maar het levert me een aantal zaken op: allereerst wordt ik er goed door gevonden op Google. Zo’n 65% van mijn bezoekers komen via Google en ze komen meestal op een blog binnen. Een groot deel van onze klanten komen ook via Google binnen. Daarnaast zijn de blogs heel handig voor de vragen die we krijgen. Veel vragen zijn niet nieuw. Ik heb er dan al eens over geblogd. Heel vaak kan ik daarom vragen die we per mail, telefoon of via social binnen krijgen beantwoorden door links naar relevante blogposts te sturen. Als laatste heeft het me een expertstatus opgeleverd, waardoor ik bij veel mensen top of mind ben, ook bij de media. Zijn er vragen of problemen over een bepaald onderwerp, dan word ik gebeld.”

10 voordelen van bloggen

Heb ik je een beetje kunnen overhalen om toch aan de slag te gaan met bloggen? Ik hoop het, het kan je namelijk zoveel opleveren! Mocht je nog twijfelen hierbij alle redenen om wél consistent te gaan bloggen.

  1. Door je kennis te delen wordt jij gezien als de expert binnen je vakgebied;
  2. Het zorgt voor meer betrokkenheid, daarnaast komen bezoekers eerder en vaker bij je terug;
  3. Je blijft top of mind en je bouwt aan een relatie met je bezoekers en klanten;
  4. Het is een duurzame manier om consistent nieuwe klanten aan te trekken;
  5. Waardevolle content is essentieel voor een sterke social media- en  email marketing strategie;
  6. Je beantwoord belangrijke vragen en je helpt bezoekers bij het oplossen van problemen;
  7. Je wordt beter in het articuleren van je mening rondom onderwerpen binnen je vakgebied;
  8. Nieuwe content zorgt dat je website relevanter is waardoor je hoger wordt vertoond in Google;
  9. Je bouwt aan een database aan pagina’s waardoor je vaker vertoond wordt in Google;
  10. Hoe meer (relevante) bezoekers je aantrekt des te groter de kans dat dit resulteert in een mooie klant, samenwerking of kans voor je bedrijf.

Tip: Om te voorkomen dat het niet lukt om in drukke periodes te bloggen kan het slim zijn om vooruit te werken. Zorg ervoor dat je voor de komende tijd al wat blogs hebt klaar staan. Zo hoef je niet op de dag dat de blog live moet nog aan de slag te gaan met het schrijven van de blog. Dit geeft je veel meer rust en ruimte en het zorgt ervoor dat je blog niet wordt tegen gehouden door deadlines of writer’s blocks.

Tip: Ben je geïnspireerd om aan de slag te gaan met bloggen? Saskia de Laat van Writeaholic heeft een gratis ebook geschreven met 25 enorm goede tips om betere, inhoudelijke blogartikelen te schrijven.

BewarenBewaren

BewarenBewaren