De meta description of meta omschrijving: het is geen rankingfactor maar kan wel goed ingezet worden om beter gevonden te worden in Google. De Google-eisen voor je meta description zijn sinds kort vernieuwd. In plaats van 156 karakters, heb je nu 320 karakters om mensen te verleiden om door te klikken naar je pagina. Maar wat is een meta description precies? Wat is de maximale lengte? Waarom is het belangrijk en hoe schrijf je een goede meta description?

Wat is een meta description?

De meta description, of in het Nederlands ook wel meta omschrijving genoemd is een HTML tag die je toevoegen aan een pagina met daarin een omschrijving van de content. Doorgaans is dit de omschrijving die Google toont in de zoekresultaten, samen met de meta titel en de url.

De omschrijving die getoond wordt in de zoekresultaten van Google is in de meeste gevallen de meta description die je zelf invult. Vul je niets in, dan bepaald Google zelf wat getoond wordt. Meestal zijn dit de eerste zinnen van een pagina. In sommige gevallen vind Google de meta description niet passen bij de pagina of bij de zoekopdracht die iemand opgeeft. In die gevallen bepaald Google ook zelf wat er als omschrijving getoond wordt.

Wat is de maximale lengte van de meta description?

De omschrijving bij de zoekresultaten was altijd zo’n 156 karakters lang, na 156 karakters brak Google hem af. Omdat de zoekmachine gebruikers beter van dienst wil zijn is de lengte van de omschrijving sinds kort verlengd. Je hebt nu voor de mobiele weergave 220 en voor de desktopweergave 320 karakters tot je beschikking.

Wat is de meta description
De meta description voorheen met 156 karakters.
Meta description maximale lengte
De meta description nu met 320 karakters.

Waarom is de meta description belangrijk?

De meta description zelf is geen onderdeel van het algoritme van Google. Waarom is de meta description dan belangrijk vraag je je misschien af? Deze omschrijving is belangrijk om bezoekers naar je pagina’s te trekken en op die manier hoger te scoren. Het doorklikpercentage vanuit de zoekresultaten naar je pagina is namelijk wel één van de rankingfactoren. Dus, hoe meer mensen vanuit Google doorklikken naar je pagina, hoe hoger je komt in de zoekresultaten.

 

Tips bij het schrijven van de meta description

Nu de maximale lengte van de omschrijving veranderd is is het aan te raden om je meta descriptions nog eens te bekijken. Een handige tool voor het aanpassen van de meta description en het checken van de lengte is de Yoast plugin.

Een goede omschrijving bevat je belangrijkste zoekwoord (Google laat deze meestal vetgedrukt in de omschrijving zien) en verteld kort samengevat waar je pagina over gaat. Maak gebruikers nieuwsgierig en gebruik call-to-actions om het doorklikpercentage te verbeteren. Daarnaast moet iedere meta omschrijving uniek zijn, ook wanneer de onderwerpen van de pagina’s sterk op elkaar lijken. 

Probeer tot slot zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans is groot dat Google dit beloont met een hogere positie.

Meta description voorbeeld