De Meta Omschrijving

De meta description, of in het Nederlands ook wel meta omschrijving genoemd is een HTML tag die je toevoegen aan een pagina met daarin een omschrijving van de content. Doorgaans is dit de omschrijving die Google toont in de zoekresultaten, samen met de meta titel en de url.

De omschrijving die getoond wordt in de zoekresultaten van Google is in de meeste gevallen de meta description die je zelf invult. Vul je niets in, dan bepaald Google zelf wat getoond wordt. Meestal zijn dit de eerste zinnen van een pagina. In sommige gevallen vind Google de meta description niet passen bij de pagina of bij de zoekopdracht die iemand opgeeft. In die gevallen bepaald Google ook zelf wat er als omschrijving getoond wordt.

Waarom is de Meta Omschrijving belangrijk?

De meta description zelf is geen rankingfactor voor Google. Waarom is het dan toch belangrijk voor SEO vraag je je misschien af? De meta titel, de URL en de meta omschrijving zijn de drie enige onderdelen die te zien zijn in resultaten overzicht van Google. Op basis van deze 3 elementen bepaald een bezoeker op welk resultaat hij klikt. Een goede meta titel en meta omschrijving zorgt ervoor dat meer mensen op jouw resultaat klikken. En dat doorklik percentage is wél een rankingfactor voor Google.

Wat is de maximale lengte van de Meta Omschrijving?

Om goed vertoond te worden op alle apparaten is het aan te raden om de meta description tussen de 150 en 160 karakters te houden. Onderstaande lengte wordt momenteel per apparaat geadviseerd.

  •  Description desktop: 155/160 karakters
  • Description mobile: 150/180 karakters *

* Google kort de meta-omschrijving bij de mobiele zoekresultaten soms in. Schrijf de belangrijkste informatie daarom altijd in de eerste 120 karakaters.

Waarom is de meta omschrijving belangrijk?

De meta description zelf is geen rankingfactor voor Google. Waarom is het dan toch belangrijk voor SEO vraag je je misschien af? De meta titel, de URL en de meta omschrijving zijn de drie enige onderdelen die te zien zijn in resultaten overzicht van Google. Op basis van deze 3 elementen bepaald een bezoeker op welk resultaat hij klikt. Een goede meta titel en meta omschrijving zorgt ervoor dat meer mensen op jouw resultaat klikken. En dat doorklik percentage is wél een rankingfactor voor Google.

Hoe schrijf je een goede meta omschrijving?

Maak je gebruik van Wordpress dan is het handig om gebruik te maken van de Yoast plugin voor het aanpassen van de meta omschrijving.

Een goede omschrijving bevat je belangrijkste zoekwoord (Google laat deze meestal vetgedrukt in de omschrijving zien) en verteld kort samengevat waar je pagina over gaat. Maak gebruikers nieuwsgierig en gebruik call-to-actions om het doorklikpercentage te verbeteren. Daarnaast moet iedere meta omschrijving uniek zijn, ook wanneer de onderwerpen van de pagina’s sterk op elkaar lijken. 

Probeer tot slot zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans is groot dat Google dit beloont met een hogere positie.

 

Meta description voorbeeld

De Meta Titel

De meta titel, of in het engels ook wel meta title genoemd is een html tag. Om die reden wordt de meta titel ook wel title tag genoemd. Deze titel wordt samen met de meta omschrijving vertoond in de zoekresultaten van Google en is terug te zien in browsers.

Wat is de maximale lengte van de Meta Titel?

Je wilt de titel niet te lang maken, aangezien Google deze dan zal afkappen. De precieze maximale lengte van de titel wordt bepaald op basis van pixels. Dat houdt in dat er naar de breedte van de tekens wordt gekeken. Een ‘W’ kun je daarom minder vaak kwijt dan een ‘I’.

Om de titel volledig weer te laten geven op zowel desktop als op mobiel is het aan te raden om de lengte van de mata title te beperken tot maximaal 70 tekens. De titel mag wel langer zijn maar dan loop je wel het risico dat deze wordt afgekapt in de zoekresultaten.

Waar vind je de Meta Titel terug?

1

De meta title wordt vertoond in de zoekresultaten. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google, krijg je een lijst met resultaten. Deze resultaten bestaan uit een meta titel, een meta omschrijving en een url. De titel is de eerste regel die een bezoeker ziet in de zoekmachine. Een mooie kans dus om een goede eerste indruk te maken. De zoekwoorden waarop de bezoeker heeft gezocht worden vetgedrukt in de resultaten. Om die reden is het slim om de belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen in de titel. Naast bezoekers hecht ook Google hier waarde aan.

Meta titel voorbeeld Google

2

De meta titel is terug te vinden in het tabblad van je browser. 

Meta titel voorbeeld browser

Hoe schrijf je een goede Meta Titel?

Een handige tool voor het aanpassen van de meta title en het checken van de lengte is de Yoast plugin. Een goede titel bevat je belangrijkste zoekwoord en verteld kort samengevat waar je pagina over gaat. Daarnaast moet iedere meta titel uniek zijn, ook wanneer de onderwerpen van de pagina’s sterk op elkaar lijken. Doe je dit goed dan kan de meta titel je veel opleveren. Houd wel in je hoofd dat zoekmachines verder dan kijken dan de titel en controleren of de tekst ook daadwerkelijk over de zoekwoorden in je titel gaat.

Meta titel aanpassen