Wat is SEO?

Wat betekent SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Onder SEO vallen alle activiteiten die je op je website of daarbuiten doet om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine als Google.

Je kunt je website optimaliseren voor honderden ranking factoren om zo hoger te scoren in Google. Bij SEO draait het om het verbeteren van zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het verkeer naar je website.

Google wil haar gebruikers de beste zoekresultaten tonen. Hiervoor crawlt haar zoekmachine het web en slaat alle websites en webpagina’s op in een index. Wanneer er een zoekopdracht wordt geplaatst kijkt Google met name naar de relevantie, en de populariteit van een pagina. Op basis van honderden factoren bepaald Google vervolgens welke resultaten bovenaan worden vertoond.

 

Wat is SEO

 

On page SEO en off page SEO

SEO is op te delen in twee onderdelen, namelijk:

  1. On page factoren. Hierbij draait het om de relevantie van een pagina ten opzichte van een zoekwoord. Hieronder valt alles wat je op je website en op individuele pagina’s verbeterd om relevanter te zijn en om hoger te scoren in zoekmachines.
  2. Off page factoren. Hierbij draait het om de populariteit van een pagina. Hieronder vallen alle acties die je buiten je website om doet om de populariteit van je website in de ogen van zoekmachines te verhogen.

Waarom is SEO belangrijk?

Hoewel social media, betaald verkeer en andere online marketing kanalen voor bezoekers naar je website zorgen, gaat het grootste deel van het online verkeer langs zoekmachines. Wanneer je op zoek bent naar een product, dienst of antwoord is Google vaak je startpunt.

Daarnaast ligt het conversiepercentage van bezoekers uit zoekmachines vaak een stuk hoger dan bij bezoekers uit andere kanalen. Ook blijven bezoekers uit zoekmachines langer op je pagina en bekijken ze vaak meer pagina’s. Dat komt omdat deze bezoekers op dat moment zelf op zoek zijn gegaan naar een product of dienst of naar het antwoord op een vraag. Bezoekers uit zoekmachines hebben daardoor dus veel meer aandacht voor je content waardoor je al snel gezien wordt als een autoriteit binnen jouw vakgebied.