Wat is SEA?

Wat betekent SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoekmachine adverteren draait om het inkopen van advertenties bij Google Ads. Google Ads is het advertentie programma van Google.

 

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads werkt met een zogenoemd pay-per-click systeem. Voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord en de kwaliteit van je advertentie en website.

Je bepaalt zelf hoeveel je wilt uitgeven en wat je maximale budget per dag is bijvoorbeeld. Is je maximale bedrag bereikt, dan verschijnt je advertentie die dag niet meer bij het door jou gekozen zoekwoord.

 

Het Verschil tussen SEO, SEA en SEM

SEO, SEA, SEM je hebt de afkortingen vast weleens voorbij zien komen. Maar, waar staan ze voor wat betekent het en wat is het verschil. Laten we de afkortingen om te beginnen uitschrijven:

  • SEO: Search Engine Optimization
  • SEA: Search Engine Advertising
  • SEM: Search Engine marketing

 

SEO SEA SEM

 

Waarschijnlijk vallen de begrippen nu al iets meer op zijn plek. hieronder leg ik alle drie de begrippen nog eens kort uit.

Search Engine Marketing (zoekmachine marketing) is een vorm van marketing die zich richt op het aanspreken van de doelgroep door gebruik te maken van de zoekmachines. Zoekmachine marketing is te verdelen is SEO en SEA.

SEO (zoekmachine optimalisatie) is een vorm van zoekmachine marketing die zich richt op het optimaliseren van een website om daarmee hoger te scoren in de organische zoekresultaten van Google.

SEA (zoekmachine adverteren) is een vorm van zoekmachine marketing die zich richt op de betaalde zoekresultaten in Google. Het doel hierbij is om winstgevende campagnes op te zetten en daarmee bezoekers en klanten aan te trekken voor een zo laag mogelijke CPC.