SERP (Search Engine Result Page)

SERP betekenis

SERP staat voor Search Engine Result page of in het Nederlands Resultaten pagina. Dit is de pagina met resultaten die je te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht uitvoert in. Zie het voorbeeld hieronder. Deze resultatenpagina toont een lijst met waardevolle pagina’s, met daarbij hun titels, de URL’s en een korte beschrijving.

SERP resultaten pagina

 

Betaalde zoekresultaten vs. organische zoekresultaten

Op een standaard resultaten pagina zie je vaak twee type resultaten, namelijk: de betaalde- en de organische zoekresultaten.

betaalde resultaten organische resultaten

 

De betaalde zoekresultaten (de blauwe resultaten) zijn advertenties. Deze resultaten zijn te herkennen aan het kleine groene “adv.” label. Deze advertenties kunnen ingekocht worden met Google Ads, het advertentieprograma van Google. Dit proces wordt ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Deze resultaten worden tegen betaling vertoond, dit is dus een andere manier van bezoekers aantrekken dan dat je met SEO doet.

De organische- of niet-betaalde zoekresultaten (groene resultaten) zijn te zien onder de betaalde resultaten. De bovenste resultaten vindt Google het meest waardevol voor de zoekopdracht die is uitgevoerd. Dat is bepaald aan de hand van het algoritme. Om meer (gratis) bezoekers aan te trekken uit Google is het belangrijk dat jouw pagina’s hoog vertoond worden op de resultaten pagina’s voor belangrijke zoekwoorden. Om dit de verbeteren ga je aan de slag met SEO.

 

De anatomie van een zoekresultaat

Iedere resultaat op een resultaten pagina bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Een meta titel
  2. Een meta omschrijving
  3. Een URL

 

Check je positie in Google

Ben je benieuwd waar jouw pagina staat in de zoekresultaten van Google? Dan kan je dat gemakkelijk controleren door gebruik te maken van een SERP checker. Op die manier hoef je niet alle resultatenpagina’s af te gaan om te zien waar je staat. Een handige tool hiervoor is: https://whatsmyserp.com/serp-check. Er zijn echter verschillende online tools om je positie in Google te checken.