Meta omschrijving

Wat is de meta omschrijving?

De meta description, of in het Nederlands ook wel meta omschrijving genoemd is een HTML tag die je toevoegen aan een pagina met daarin een omschrijving van de content. Doorgaans is dit de omschrijving die Google toont in de zoekresultaten, samen met de meta titel en de url.

De omschrijving die getoond wordt in de zoekresultaten van Google is in de meeste gevallen de meta description die je zelf invult. Vul je niets in, dan bepaald Google zelf wat getoond wordt. Meestal zijn dit de eerste zinnen van een pagina. In sommige gevallen vind Google de meta description niet passen bij de pagina of bij de zoekopdracht die iemand opgeeft. In die gevallen bepaald Google ook zelf wat er als omschrijving getoond wordt.

 

Is de meta omschrijving belangrijk?

De meta description zelf is geen rankingfactor voor Google. Waarom is het dan toch belangrijk voor SEO vraag je je misschien af? De meta titel, de URL en de meta omschrijving zijn de drie enige onderdelen die te zien zijn in resultaten overzicht van Google. Op basis van deze 3 elementen bepaald een bezoeker op welk resultaat hij klikt. Een goede meta titel en meta omschrijving zorgt ervoor dat meer mensen op jouw resultaat klikken. En dat doorklik percentage is wél een rankingfactor voor Google.

 

Maximale lengte van de meta omschrijving

Om goed vertoond te worden op alle apparaten is het aan te raden om de meta description tussen de 150 en 160 karakters te houden. Onderstaande lengte wordt momenteel per apparaat geadviseerd.

  •  Description desktop: 155/160 karakters
  • Description mobile: 150/180 karakters *

* Google kort de meta-omschrijving bij de mobiele zoekresultaten soms in. Schrijf de belangrijkste informatie daarom altijd in de eerste 120 karakaters.

 

Hoe schrijf je een meta omschrijving

Maak je gebruik van WordPress dan is het handig om gebruik te maken van de Yoast plugin voor het aanpassen van de meta omschrijving.

Een goede omschrijving bevat je belangrijkste zoekwoord (Google laat deze meestal vetgedrukt in de omschrijving zien) en verteld kort samengevat waar je pagina over gaat. Maak gebruikers nieuwsgierig en gebruik call-to-actions om het doorklikpercentage te verbeteren. Daarnaast moet iedere meta omschrijving uniek zijn, ook wanneer de onderwerpen van de pagina’s sterk op elkaar lijken. 

Probeer tot slot zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans is groot dat Google dit beloont met een hogere positie.

 

Meta description voorbeeld