Leestijd: 4 min.Zo pas je de Marie Kondo-methode toe op je marketing strategie

Opruimgoeroe Marie Kondo heeft met haar bestseller ‘The life-changing Magic of tidying up’ mijn hart, en keuken kastjes veroverd. Volgens haar filosofie mag je alleen spullen houden that spark joy: dingen waar je blij van wordt. Van de rest moet je afscheid nemen. Na de enorme groei in blog posts, social media kanalen en marketing mogelijkheden de laatste jaren, lijkt het mij hoog tijd om de beroemde KonMari-methode eens toe toe te passen op onze marketing strategieën. 

 

Stap 1: Does your marketing sparks joy?

Een opgeruimde website en een overzichtelijke tijdlijn zorgen ervoor dat potentiële klanten direct zien wat jouw onderscheidend vermogen is. Ze worden blij van wat je te bieden hebt en dat draagt bij aan een goede gebruikerservaring.

Dit is hét moment om na te denken over het doel van je marketing strategie en de positionering van jouw bedrijf. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe wil je dat potentiële klanten jouw bedrijf zien?
  • Wat vind jouw doelgroep belangrijk?
  • Welke elementen dragen bij aan dat imago?
  • Welke elementen dragen niet bij aan dat imago?

 

Stap 2: Verzamel al je marketing onderdelen

Volgens de KonMari-methode begint het opruimen met inzicht krijgen in al je spullen. In dit geval is het tijd om een lijst te maken van alles wat je doet, of wil doen op het gebied van marketing. Dit helpt je om inzichtelijk te krijgen hoe alle losse onderdelen samen je volledige marketing strategie vormen. Het helpt je ook om straks inzichtelijk te krijgen welke onderdelen je strategie positief- en negatief beïnvloeden. Gebruik hierbij geen algemene termen zoals ‘content strategie’ of ‘advertenties’ maar probeer dit zo veel mogelijk op te delen.

Bijvoorbeeld:

  • ‘content marketing’ → blogs, e-books, nieuwsbrieven, podcasts, video’s enz.
  • ‘advertenties’ → Instagram advertenties, Facebook advertenties, Google Ads enz.

 

marie kondo marketingmarie kondo marketing

 

Stap 3: Does it spark joy?

Deze stap draait volledig om het uitzoeken van de onderdelen van je marketing strategie. Nu je een duidelijk overzicht hebt is het tijd om te bepalen van welke onderdelen blijven en van welke onderdelen je misschien afscheid moet gaan nemen. Bekijk het overzicht uit de vorige stap en vraag je bij ieder onderdeel af: “Does it spark joy?”

Volgens Marie Kondo begin je altijd met de gemakkelijkste onderdelen waarna je overgaat op de lastige beslissingen. We gaan dus eerst kijken naar de onderdelen die positief bijdragen aan je marketing strategie. 

Denk hierbij aan:

  • Onderdelen die voor nieuwe aanvragen, bestellingen of klanten zorgt;
  • Onderdelen die voor positieve reacties bij potentiële klanten zorgen;
  • Pagina’s, mailings, social media posts enz. die goed presteren volgens analytics.

Kijk hoeveel aandacht je aan deze onderdelen besteed en of er kansen zijn die je verder kan benutten. Maar wees ook eerlijk met jezelf, zijn er onderdelen die niet goed werken? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Blog posts die niet worden gelezen en misschien verouderd zijn;
  • Instagram posts die een verkeerd beeld van je bedrijf weggeven;
  • Acties die veel tijd kosten maar weinig resultaat opleveren;
  • Strategieën waar je geld in investeert maar die niet de gewenste ROI opleveren.

Bekijk of de onderdelen die niet goed presteren of niet passen binnen de focus van je bedrijf verbeterd kunnen worden. Je hoeft echt niet alles in één dag aan te passen. Het idee is dat je een helder in beeld hebt waar je energie naartoe gaat en wat daadwerkelijk resultaat oplevert.

 

Verander je mindset

De KonMari-methode draait om het focussen op dat wat sparks joy. Als het aankomt op marketing kunnen we “houd wat plezier geeft” ombuigen naar: “houd wat werkt”. Op die manier leer je om niet harder maar slimmer te werken.

Ben je actief bezig met adverteren op Facebook maar hebben de advertenties in de afgelopen 6 maanden geen resultaat opgeleverd? Dan is het hoog tijd om je aanpak te veranderen of om het even te laten rusten. Komen je meeste klanten uit Google? Bekijk dan hoe je dit verder kan inzetten. Heb je een aantal blog posts of social media posts die niet meer passen bij je bedrijf? Maak dan ruimte in je overzicht om de posts die wel passen bij je gewenste imago optimaal tot hun recht te laten komen. Zo focus je alle aandacht op dat wat werkt, want: alles wat voldoende aandacht krijgt groeit.