Google Ads (voorheen Google AdWords), voor sommige is het een bodemloze put waar een boel geld ingaat terwijl het maar weinig oplevert, voor andere is het een goudmijn. Hoe komt het toch dat de meningen hier zo verdeeld over zijn. Maar, misschien nog wel interessanter: waar ligt dat aan en hoe zorgt je ervoor dat jij Google Ads wél kan inzetten als goudmijn. Om die vragen te beantwoorden heb ik één van mijn klanten gevraagd om hun ervaringen met Google Ads te delen.

 

3 maanden geleden heeft NLvoorelkaar mijn hulp ingeschakeld voor het managen van hun Google Ads campagnes. NLvoorelkaar creëert matchingsplatformen voor vrijwillige inzet en is actief in meer dan 42 regio’s. Naast het platform heeft iedere regio een lopend Google Ads account waarvan Rotterdammersvoorelkaar de grootste is. 

Meer is niet altijd beter

Hoewel NLvoorelkaar al een tijd samenwerkten met een groot Google Ads bureau waren ze niet echt tevreden met de resultaten. Omdat de Google Ads campagnes niet veel nieuwe registraties opleverden, werd het marketing budget opnieuw verdeeld: Social Media kreeg een hoofdrol en de advertenties in Google kwamen steeds meer op de achtergrond.

“Bij het vorige bureau waren de campagnes vrij duur en de resultaten vielen tegen. We betaalden niet alleen veel voor de advertenties maar ook voor de partner waar we mee werkten. Desondanks werd er weinig geoptimaliseerd en misten we iemand die echt met ons meedacht. We hadden wel het gevoel dat dat beter kon maar door de ingewikkelde rapportages en een volle agenda hadden we weinig inzicht in wat er speelde binnen onze accounts. Admonks adviseerden ons om met een kleinere partij te werken en zo zijn we bij Kelly uitgekomen.”

Anne van Roosmalen, Marketing Manager bij NLvoorelkaar

Toen ik aan de slag ging voor NLvoorelkaar trof ik meer dan 40 enorme accounts aan; lijsten met hele brede zoekwoorden, talloze verouderde advertenties en alles behalve doelgericht. Een bodemloze put was het misschien nog niet maar echt effectief kon je het ook niet noemen.

 

Bye bodemloze put, hello goudmijn

Ik ben begonnen met de campagnes voor het account van Rotterdammersvoorelkaar en binnen een maand waren de resultaten al zichtbaar. 

Lagere CPC

Kosten per klik

Met advertenties in Google betaal je per bezoeker naar je website (Cost Per Click). Deze kosten per klik wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden. In februari 2018 betaalde NLvoorelkaar gemiddeld €0,70 per bezoeker naar de website, in oktober 2018 is dit gedaald naar €0,15 per bezoeker.

Ervaring op de website

Het draait natuurlijk niet alleen om de prijs die je betaald voor een bezoeker. Je wilt het liefst bezoekers die geïnteresseerd zijn in het aanbod op de website. Het aantal mensen dat weg klikt na het zien van de eerste pagina is gedaald van 49% in augustus 2018 naar 23% in oktober 2018.

Kosten per conversie

Het belangrijkste doel van de campagnes van NLvoorelkaar is om zoveel mogelijk vrijwilligers aan te laten sluiten bij het platform. In april 2018 kostte een registratie vanuit Google Ads gemiddeld €18,-. Ik ben aan de slag gegaan met de campagnes en in september 2018 is dit gedaald naar €3,55 (!) per registratie.

Het platform heeft er in de afgelopen 3 maanden bijna 400 vrijwilliger bijgekregen door de Google Ads campagnes. Daarnaast zijn de kosten voor een registratie met meer dan 80% verlaagd, hello goudmijn!

“we hadden al het vermoeden dat adverteren bij Google een stuk goedkoper en efficiënter kon maar Kelly heeft onze verwachtingen overtroffen. Dat heeft met name te maken met haar gestructureerde en efficiënte werkwijze. Zodra we iets besproken hebben, handelt ze gelijk en koppelt ze zorgvuldig terug. Afspraak is afspraak bij Kelly en je weet wat je aan haar hebt. Los van het managen van de accounts neemt ze een hoop bijkomende taken uit handen. Dat werkt enorm prettig en overzichtelijk en daardoor ben ik zelf minder tijd kwijt aan het managen van zaken.”

Anne van Roosmalen, Marketing Manager bij NLvoorelkaar

Google Ads vs. Facebook Ads

Voorheen verschoof zoals bij veel bedrijven, het advertentiebudget langaam naar het populairdere Facebook. Maar wat betekent dit voor de conversies op je website en voor de kosten van een conversie?

Het mooie aan adverteren bij Google is dat je inspeelt op een behoefte op het moment dat iemand zelf actie onderneemt en op zoek gaat naar informatie of naar een product of dienst. Waar je met advertenties op Facebook iemand dus onderbreekt voor jouw boodschap is diegene met advertenties bij Google zelf al op zoek. Dit maakt dat het conversie percentage bij Google Ads vaak een stuk hoger ligt. Hoe zit dat bij NLvoorelkaar?

 

Facebook ads of google ads

 Zoals veel bedrijven verschoof ook bij NLvoorelkaar het budget steeds meer naar social media. Omdat de resultaten de laatste tijd zo waren verbeterd besloten we om naast de landelijke Facebook advertenties ook een landelijke Google Ads campagne op te zetten. De resultaten?

Bij Facebook Ads betaalde ze €24,- per registratie en bij Google Ads betaalde ze €7,70 per registratie. Adverteren in Google is dus meer dan 3 keer goedkoper waar het gaat om conversies. Waar Google Ads voorheen dus was afgeserveerd omdat het te duur was is het nu het belangrijkste kanaal voor het binnenhalen van nieuwe vrijwilligers (conversies).

“Omdat we met de advertenties in Google inspelen op de do-fase (het moment waarop potentiële gebruiker zelf op zoek gaan) zijn die veel effectiever. Nu de campagnes ook efficiënt zijn ingericht maken we optimaal gebruik van dit voordeel van Google.”

Anne van Roosmalen, Marketing Manager bij NLvoorelkaar

Hoe maak je van Google Ads een goudmijn?

Hoe voorkom je dat Google Ads een bodemloze put voor je wordt en hoe maak je jouw campagnes ook zo succesvol vraag je je wellicht af. Een nog belangrijkere vraag, die je jezelf eerst moet stellen, is: wanneer ben je succesvol?

 

Doelgerichtheid

Iedere succesvolle Google Ads campagne begint met een duidelijk doel. In het geval van NLvoorelkaar is het doel om zoveel mogelijk registraties te krijgen voor een zo laag mogelijke prijs.

Daarbij komt dat je met Google Ads te maken krijgt met twee soorten kosten:

  1. De kosten die je aan Google betaalt voor het verkrijgen van kliks op je advertenties;
  2. De kosten voor het inhuren van een expert voor het opzetten, bijhouden en optimaliseren van je campagnes.

Een Google Ads campagne is pas echt succesvol als je die kosten er (dubbel en dwars) uit haalt. Als Google Ads expert is het altijd mijn doel om de investering (in Google en in mij) voor mijn klant terug te verdienen in conversies. Een campagne is namelijk pas succesvol als het meer oplevert dan dat het kost. 

Om zicht te houden op het doel en de investering die daarvoor nodig is, moet je weten wat je moet meten. Ik kijk bijvoorbeeld maandelijks naar onder andere naar de kosten per conversie, de Return on Investment (ROI) en de Return on Ad Spend (ROAS) om de prestaties van een campagne te beoordelen.

 

SEA dashboard
Een pagina uit de maandelijkse rapportage

Structuur

Binnen AdWords heb je tal van niveaus waar je de prestaties op kunt analyseren. Om het overzicht te bewaren, en om de juiste keuzes te maken, is het enorm belangrijk dat het account goed wordt ingericht.

Voordat ik aan de slag ging met de campagnes van NLvoorelkaar was het een enorme warboel aan accounts, campagnes en advertentiegroepen. Dat maakte niet alleen het optimaliseren lastig, het zorgde er ook voor dat advertenties niet aansloten bij de zoekopdracht. Dat resulteerde in slechte kwaliteitsscores en hogere CPC’s.

Een goede structuur is de fundering voor iedere succesvolle Google Ads campagne. Een goed opgezette campagne structuur zorgt voor een relevante advertentie bij specifieke zoekopdrachten omdat het bepaalt hoe jouw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s met elkaar verbonden zijn. Daarnaast draagt een goede structuur bij aan een hoge kwaliteitsscore wat resulteert in lagere CPC’s (Cost Per Click). Daarnaast zorgt het ervoor dat je sneller en effectiever kunt optimaliseren.

 

Advertentie en targeting

Een Google Ads campagne staat of valt met goede advertenties en goede targeting. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het succes van je campagne voor maar liefst 47% wordt bepaald door de creativiteit ervan. De advertentieteksten, en de kwaliteitsscores zijn dus van groot belang.

Een direct voordeel van wervende ad copy is dat er (veel) vaker op geklikt wordt. Een sterke advertentietekst nodigt uit actie te ondernemen! Mensen weten namelijk wat je biedt en wat ze kunnen verwachten. Wordt er vaker op jouw advertenties geklikt dan gemiddeld en vinden bezoekers op jouw pagina wat ze zoeken? Dan beloont Google dit met een hoge kwaliteitsscore. Met meer relevante bezoekers, een hogere kwaliteitsscore en een stijging van het conversiepercentage zorg je dat jouw kosten een minimale investering zijn met maximale opbrengsten.

 

Rapporteren en testen

Google Ads heeft oneindig veel mogelijkheden. Je kan onder andere targeten op de locatie, interesses en demografische gegevens van potentiële klanten. Daarnaast kan je bijvoorbeeld optimaliseren voor de dagen en tijden waarop de meeste conversies plaatsvinden, en voor de apparaten die daarbij gebruikt worden. Allemaal kleine aanpassingen die het aantal conversies flink kunnen verhogen terwijl de kosten omlaag gaan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle verschillende biedstrategieën.

Met Google Ads kan je al deze opties tegenover elkaar zetten om zo te zien wat het beste resultaat oplevert. Adverteren in Google is daardoor een doorlopend proces wat altijd in ontwikkeling is en kan blijven verbeteren.

Daarnaast verandert ook de manier waarop mensen zoeken op internet voortdurend. Google krijgt dagelijks te maken met zo’n 500 miljoen nieuwe zoekopdrachten die ze nooit eerder hebben gezien. Door goede rapportages op te zetten heb je inzicht in de veranderingen en zorg je ervoor dat je resultaten niet langzaam verslechteren. Door verschillende aspecten binnen de campagnes te blijven testen, zorg je ervoor dat je een optimaal resultaat bereikt.

“Kelly doet enorm veel voor ons maar omdat het meeste werk achter de schermen is, zien we waarschijnlijk maar een kwart van de dingen die ze doet. Met haar rapportages en bevindingen neemt ze ons mee in haar proces, wat ons helpt om op de hoogte te blijven. Het zorgt ervoor dat we in één oogopslag gemakkelijk zien wat er speelt. Iedere maand deelt ze haar bevindingen die ik gemakkelijk kan terugkoppelen aan de rest van het team. Meestal komt dat er op neer dat ik zeg: Yaay! De conversie is deze maand wéér omhoog gegaan!”

Anne van Roosmalen, Marketing Manager bij NLvoorelkaar

Pro tips: Je kan Google Ads ook inzetten om meer inzicht te krijgen in de wensen en behoefte van je klanten. Wil je weten of je klanten meer geïnteresseerd zijn in de kwaliteit dan in prijs, dan kun je vrij gemakkelijk twee advertenties maken en beide evenveel laten vertonen bij een zoekwoord. Na verloop van tijd kun je een winnaar aanwijzen omdat deze de meeste kliks en of conversies heeft. Met deze methode voer je eigenlijk een goedkoop en efficiënt marktonderzoek uit.

 

Dus: bodemloze put of goudmijn?

Beide is waar. Voor veel bedrijven Google Ads een flinke bodemloze put. Maar ik ben ervan overtuigd dat ieder bedrijf binnen iedere branche dit kan omtoveren tot een goudmijn. Met de juiste strategie kan Google Ads net zoals bij NLvoorelkaar enorm waardevol kan zijn voor de groei van het bedrijf. Een belangrijke side note daarbij is wel dat je er regelmatig tijd in moet stoppen en dat je moet weten waar je mee bezig bent. Pas dan worden je campagnes echt effectief.

Heb je dus niet de kennis of de tijd om dit te doen dan raad ik je af om zelf te gaan adverteren in Google. Door je Google Ads campagnes op de juiste manier te laten inrichten door een Google Ads expert verdien je vaak je investering dubbel en dwars terug omdat ze je campagne efficiënter maken en er voor kunnen zorgen dat je kliks bijvoorbeeld geen 2,- maar 1,- kosten.

Ben je benieuwd hoe ik je hierbij kan helpen? Ik spreek graag een keer af om dit samen door te nemen. Want zoals NLvoorelkaar altijd zo mooi zegt: Samen krijgen we het voor elkaar en wordt de wereld steeds een stukje mooier.