Heb je al een aardige SEO reputatie opgebouwd maar ben je op zoek naar een gemakkelijke manier om dat een flinke boost te geven. Featured snippets zijn de ideale manier om prominent naar voren te komen in Google en je naamsbekendheid te vergroten. Daarmee heb je een uitstekende bron van traffic te pakken. Ben je bang dat het verkrijgen van featured snippets te technisch of te veel werk is? Wacht dan nog heel even en haak niet af. Zo’n vermelding in Google is namelijk relatief makkelijk te verkrijgen en wanneer je al regelmatig blogt neemt dit amper tijd in beslag.

Wat zijn featured snippets?

Google detecteert op programmatische wijze of een zoekopdracht een vraag bevat, en bekijkt welke pagina’s de vraag van de gebruiker beantwoorden. Vervolgens geven ze een topresultaat als aanbevolen fragment (featured snippet) weer in de zoekresultaten.

Zo’n featured snippet blok bevat direct een samenvatting van het antwoord en een link naar de pagina, de titel en de URL van de pagina en eventueel een bijpassende afbeelding. Alleen de betaalde resultaten staan nog boven de de featured snippet. Daarom wordt zo’n snippet ook wel ‘positie 0’ genoemd. Dat ziet er in de zoekresultaten als volgt uit:

Waarom featured snippets grote SEO-kansen zijn?

Zo’n featured snippet neemt een een prominente plek in de zoekresultaten in beslag. Daardoor verschuift het resultaat op de eerste positie een heel stuk naar beneden en bevat de eerste pagina een stuk minder resultaten.

Volgens onderzoek van SEMrush bevatten 11,3% van alle zoekresultaten momenteel featured snippets. Waar normaal de meeste klikken naar het resultaat op de eerste positie in Google gingen, klikken de meeste gebruikers nu op de featured snippets.

Daarnaast spelen featured snippets een belangrijke rol bij gesproken zoekopdrachten. De antwoorden die zichtbaar zijn in deze uitgelichte snippets, worden namelijk gebruikt om antwoord te geven op de vragen die gebruikers door middel van voice search stellen.

Google verwacht dat in 2020 25% van het totale aantal zoekopdrachten in Nederland gedaan worden via voice search. Door hier nu al op in te spelen met featured snippets heb je direct een mooie voorsprong.

“#0 is the new #1”

 

Wanneer krijg je featured snippets?

Het algoritme voor het bepalen van de featured snippet verschilt van het ‘normale’ algoritme. Het is namelijk zo dat niet per se zo dat de nummer 1 positie in Google zorgt voor een featured snippet. Vaak zijn het juist de top 5 van de organische resultaten die een snippet krijgen. Maar wanneer krijg je zo’n snippet? Het vinden van de juiste zoekwoorden en een juiste opmaak en opbouw is essentieel.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina wordt vertoond als featured snippet in de zoekresultaten van Google. In dit artikel leg ik het je precies uit. 

 

Stap 1: Vind featured snippet kansen

De eerste stap is om op zoek te gaan naar:

  1. Zoekwoorden waarbij je momenteel al in de top 10 van Google staat
  2. Zoekwoorden die een featured snippet hebben in de zoekresultaten

Waarom moet je focussen op top 10 zoekwoorden?

99,6% van alle featured snippets zijn van pagina’s zijn die al op de eerste pagina staan bij een zoekwoord. Sta je dus niet in de top 10 van de resultaten van Google dan is het belangrijk om daar eerst aan te werken.

Welke zoekwoorden bevatten featured snippets?

Bij “hoe” of “wat” vragen komen featured snippets het meeste voor. John Mueller werkzaam bij Google zegt hieronder het volgende:

“Look for longer question-type queries and oftentimes if you try those out, you’ll see that we are showing some kind of quick answer or snippet type thing for those types of queries. That’s one way you can try and find these.”

Hoe vind je featured snippet kansen?

Je kan hiervoor gebruik maken van Position Tracking een gratis tool van SEMrush. De tool bekijkt op basis van de zoekwoorden die je hebt opgegeven waar momenteel kansen liggen voor featured snippets. De tool geeft ook aan hoe lastig het is om in aanmerking te komen voor zo’n featured snippet.

 

Je kan ook gemakkelijk featured snippet kansen vinden door met Google Search Console top 10 zoekwoorden te identificeren en te kijken of hierbij al een featured snippet wordt vertoond. In dit beide het geval dan heb je een mooie kans te pakken.

Stap 2: Creëer een “snippet bait”

Het moet voor Google duidelijk zijn welke content op jouw website antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Dit doe je door de vraag (zo exact mogelijk) in een kop (bijvoorbeeld een H1, H2 of H3) te zetten, met het antwoord direct daaronder. 

Een snippet bait is een stuk tekst van 40-60 woorden gemaakt om in Google te tonen als featured snippet in de vorm van een paragraaf.

Waarom 40-60 woorden?

Semrush heeft meer dan 7 miljoen featured snippets geanalyseerd en ze hebben ontdekt dat de gemiddelde featured snippet 40-60 woorden bevat.

Dit artikel kan bijvoorbeeld ook als featured snippet vertoond worden door onderstaande snippet bait.

 

featured snippet voorbeeld

 

Ben jij klaar om positie 0 in te nemen en direct je concurrenten op de eerste positie te verslaan?  De featured snippets bieden een mooie kans om met je website prominent(er) aanwezig te zijn in de zoekresultaten.