Denk je dat het niet voor jouw bedrijf is weggelegd om goede resultaten te behalen met SEO? En denk je dat je niet voldoende kennis, skills en/of tijd heb om dat voor elkaar te krijgen? Zonde! Want wat kleine aanpassingen kunnen al een enorm resultaat opleveren voor je bedrijf. Óf ben je gewoon heel benieuwd hoe andere ondernemers dat nou allemaal doen? Voor SEO succes stories spreek ik met ondernemers die laten zien dat het wél mogelijk is! Je ontdekt welke resultaten zij bereikt hebben en hoe ze dat hebben gedaan.

Vandaag Charlotte Meindersma (31). Charlotte is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints, met twee medewerkers in dienst. Ze woont in Den Haag samen met haar verloofde, die ook jurist is en met hun twee katten Donna en Harvey (ja, vernoemd naar karakters in Suits).

Charlotte Meindersma seo
Gemaakt door Prisca Visser

6 jaar geleden gestart, hoe stond het met je marketing kennis?

“Ik had nog helemaal geen marketingkennis. Nog nooit wat over gelezen. Had wel zo mijn eigen ideeën over bijvoorbeeld klantenservice en over hoe je met potentiële klanten om moest gaan. Daardoor wist ik al wel dat ik met mijn ideeën niet bij een traditioneel advocatenkantoor moest gaan werken. Mijn ideeën over marketing waren één van de redenen om voor mezelf te beginnen. Mijn schoonvader is wel marketeer. Hij raadde me boeken van Jay Conrad Levinson aan waardoor ik boeken over onder meer Guerrilla Marketing ben gaan lezen. Maar bijna alles ging over het verkopen van producten of van diensten die mensen regelmatig nodig hebben. Het was dus niet op mijn situatie van toepassing. Toch heb ik daar zo mijn draai aan gegeven en ben gaan bloggen om kennis weg te geven als samples. Dat werd mij niet door veel advocaten in dank afgenomen. En ik kreeg in het begin zelfs boze mails. Nu zijn de meesten er wel van overtuigd dat bloggen goed is voor hun marketing en dat het ze echt geen klanten afneemt, maar juist brengt.”

Welke hobbels ben je tegengekomen om te komen waar je nu bent?

“Bij de loodgieter thuis lekt het he, dat was bij mij ook zo. Ik heb dingen zonder contracten gedaan, maar op vertrouwen en dat ging niet altijd goed. Mijn afspraken waren soms niet helder genoeg, waardoor ik eens een factuur heb gecrediteerd. En de groeipijn, die was het ergst. Als er zoveel werk is dat je het niet meer alleen kunt, maar er eigenlijk ook nog geen geld is om mensen in dienst te nemen. De juiste mensen vinden is lastig. Een sollicitatieprocedure zegt dan eigenlijk ook niet genoeg. Nu heb ik een fantastisch team, met twee fantastische goede en hard werkende meiden waar ik heel blij mee ben!”

Je hebt inmiddels flink wat bereik opgebouwd, hoe zit het nu met je marketing kennis?

“Soms noem ik mezelf ook wel amateur-marketeer. Ik heb er niet voor doorgeleerd, maar vind het wel rete interessant en lees er in elk geval veel artikelen over. Als ik boeken lees gaan ze heel vaak over marketing tegenwoordig. Bovendien vind ik de juridische kant van marketing interessant (het reclamerecht) en vind ik dat ik daarom ook moet weten hoe het in de praktijk werkt.

Het stomme is dat ik vind dat ik helemaal niet veel volgers heb. Dat komt omdat ik het te veel vergelijk met mensen die leukere diensten of producten aanbieden. Als je iets aanbiedt waar mensen graag naar kijken of waar ze graag geld aan uitgeven, trek je daar makkelijker volgers mee aan. Juridische zaken zijn voor veel mensen toch een noodzakelijk kwaad.

Ik kijk wel altijd goed naar wat anderen doen. Waarom werkt wat zij doen? Hoe kan ik dat omzetten naar iets dat voor mij kan werken? De moeite moet in verhouding staan met wat ik eruit kan halen. Dus ik heb geen perfecte instagramfeed, niet de lichte foto’s die vanzelf al honderden likes krijgen, maar ik ben wel meer foto’s van mezelf gaan posten, omdat ik daar meer interactie mee aantrek bijvoorbeeld. Voor mijn blog let ik dan weer veel op actualiteit. Daar speel ik graag op in. Een makkelijke manier om aandacht te krijgen en tegelijkertijd mensen te helpen. Wat wil je nog meer?”

Wat heeft beginnen met bloggen je bedrijf opgeleverd?

“Het heeft echt alles voor mijn bedrijf gedaan. Het is begonnen met het idee dat ik moest gaan sampelen en dat ik dat vooral kon doen door te bloggen. Ik kon moeilijk een klein stukje algemene voorwaarden weg gaan geven tenslotte.

Mijn eerste blogs, waarvan de meeste nog onveranderd online staan, waren een ramp. Ik had al wel van alles gelezen over aantrekkelijke titels, maar dat toepassen kon (en kan) ik niet. Bovendien was ik bang om een mening en voorbeelden erin te verwerken, omdat mijn ervaring was dat mensen zich zouden meten aan zo’n voorbeeld, in plaats van aan de regel. Of dat ze mijn meningen als feiten zouden gaan zien. De eerste blogs waren kort, saai en met een vreselijke opbouw.

Omdat ik merkte dat zelfs die blogs al aansloegen ben ik steeds meer en vaker gaan bloggen. De blogs werden beter en ze werden meer gelezen, waardoor ik weer meer zin kreeg om te bloggen. Het heeft me ook een expertstatus opgeleverd, waardoor ik wel eens door media gebeld wordt over bepaalde onderwerpen waar ik nog niet eens over geblogd heb.

Eigenlijk heb ik mijn hele bedrijf opgebouwd door te bloggen en door op social media aanwezig te zijn.”

Charlotte Meindersma bloggen SEO
Gemaakt door Prisca Visser

En nu? Is bloggen de tijd en moeite waard?

“Ja, bloggen kost veel tijd, vooral als ik het goed wil doen 😀. Maar het levert me een aantal zaken op: allereerst wordt ik er goed door gevonden op Google. Zo’n 65% van mijn bezoekers komen via Google en ze komen meestal op een blog binnen. Een groot deel van onze klanten komen ook via Google binnen.

Daarnaast zijn de blogs heel handig voor de vragen die we krijgen. Veel vragen zijn niet nieuw. Ik heb er dan al eens over geblogd. Heel vaak kan ik daarom vragen die we per mail, telefoon of via social binnen krijgen beantwoorden door links naar relevante blogposts te sturen.

Als laatste heeft het me een expertstatus opgeleverd, waardoor ik bij veel mensen top of mind ben, ook bij de media. Zijn er vragen of problemen over een bepaald onderwerp, dan word ik gebeld.”

je wordt goed gevonden, hoe zit het dan met SEO?

“Ik ben absoluut geen SEO expert en weet dat er nog heel veel te verbeteren valt. Ik probeer wel de meest eenvoudige zaken toe te passen, zoals een (long tail) zoekterm te verwerken in de titel, eventueel nog in een of meer tussenkopjes en enkele keren in de body tekst. Ook zorg ik dat de afbeeldingen die ik upload relevante bestandsnamen en titels meekrijgen, ik probeer zo goed mogelijk gebruik te maken van mijn categorieën en tags en niet onnodig veel tags aan te maken. Ik heb een ssl-certificaat op alle pagina’s, vooral omdat Google dat leuk vindt en ik probeer ook voor Google de snelheid van de pagina op orde te houden.

Regelmatig kijk ik naar mijn analytics om te weten via welke zoekwoorden mensen op onze website komen. Ook kijk ik op welke woorden we wel vertoond woorden, maar er niet op wordt doorgeklikt of op welke woorden we niet op de eerste pagina staan, terwijl ik dat wel zou willen. Daar doe ik alleen nog te weinig mee. Mijn bedoeling is om pagina’s en blogposts daar beter op aan te passen.”

Wat werkt voor jou het beste op het gebied van SEO?

“De blogposts gaan zoveel mogelijk over onderwerpen die actueel zijn of waar veel op gezocht wordt en die ook voor ons werkveld relevant zijn, zodat mensen bij ons uit komen. Het zijn soms de meest eenvoudige, open deur artikelen die het meeste opleveren.

Voor mij werkt het beste om in te spelen op dat waar mensen toch al naar op zoek zijn en waar wij ook wat in te bieden hebben. Zo breng je vraag en aanbod bij elkaar en dat leidt tot verkopen.”

SEO is dus wel heel belangrijk voor je?

“Ja, ik vind dat wel belangrijk. Ik zet graag in op meerdere kanalen, omdat ik nergens volledig van afhankelijk wil zijn. Daarom heb ik ook een eigen website die ik zo goed mogelijk probeer te onderhouden. Dat vind ik belangrijker dan dat mijn social media volledig op orde zijn. Het kan zomaar zijn dat we massaal naar een ander medium overstappen. Dan zouden we dus opeens niet meer vindbaar zijn. Met een website blijf je altijd vindbaar. En hoe eerlijker de content, hoe beter je ook door andere zoekmachines gevonden zult worden, denk ik.

Zo’n 65% van ons verkeer komt uit Google. Iets minder dan de helft van onze klanten komen ook via Google binnen. Omdat mensen met bepaalde vragen telkens weer bij ons uitkomen met hun zoekacties, zien ze ons automatisch als expert. Dat werkt goed. Daarom probeer ik ook altijd rekening te houden met Google als ik blogs schrijf. Alhoewel het ook op de tweede plaats komt als ik het te druk heb.”

Any last words?

“Ik denk dat veel mensen over allerlei marketingzaken veel te spastisch doen. Mensen proberen ook maar steeds te breed diensten aan te bieden en daar klanten mee aan te trekken. Volgens mij is het vooral belangrijk om te weten wat je precies wil en wat je aan wil bieden. Focus. Ken je eigen verhaal. Dat consequent naar buiten brengen werkt het beste. Als je over een bepaald onderwerp een goed verhaal hebt, heb je een deel van je SEO ook al in orde. Soms is een klein beetje extra aandacht al goed voor een veel groter resultaat. Maar je moet er wel wat voor doen. Ondernemen gaat niet vanzelf. Ook niet bij de digital nomads of de mensen die zogenaamd zorgen dat je een passief inkomen krijgt.”

Je kan Charlotte vinden via:

Twitter: @charlotteslaw
Facebook: facebook.com/charlotteslaw
Instagram: instagram.com/charlotteslaw
YouTube: youtube.com/charlotteslawnl

Heb je zelf ook mooie resultaten behaald voor je bedrijf met SEO en wil je jouw verhaal delen? Mail dan naar info@mymarketingschool.nl.

BewarenBewaren